Dictionar tehnic

 

ABS
Sistem de antiblocare roti la franare - impiedica blocarea rotilor la franare, autoturismul ramanand astfel controlabil si in cazul unei franari puternice.

Airbagurile
Airbagurile (frontale, laterale sau pentru cap) – in caz de accident acest sistem are rolul de a impiedica impactul partii superioare a corpului cu volanul sau cu plansa de bord, prin gonflarea unei perne de aer. Airbagurile se declanseaza incepand de la o viteza de 25 km/ora. Senzorii din automobil inregistreaza locatia impactului si declanseaza airbagurile respective: in caz de impact lateral numai airbagurile laterale ( vezi airbaguri laterale), in caz de impact frontal numai airbagurile frontale.
 
Airbagurile laterale
Servesc la protejarea pasagerilor in cazul unui impact lateral. Aceste airbaguri sunt integrate in spatarele scaunelor fiind comandate de unitatea electronica centrala a airbagurilor iar umflarea acestora are loc numai in caz de impact lateral.
 
Alarma auto
Impiedica tentativele de patrundere prin efractie in automobil si furtul din acesta. La autoturismul inchis/incuiat, sunt supravegheate spatiul motor, portbagajul, usile, radio-ul si contactul motor (in functie de nivelul de echipare respectiv dotari se supravegheaza si spatiul interior al autoturismului). In cazul unei tentative de patrundere in autoturism, sunt declansate semnale de avertizare acustice si optice (cca. 30 sec.).
 
Amortizarea fonica
Un nivel scazut de zgomot respectiv emisii fonice creeaza pe de-o parte premisa unei deplasari confortabile cu autoturismul, pe de alta parte micsorarea poluarii fonice a mediului inconjurator. Zgomotul provocat de curentii de aer poate fi diminuat printr-o buna aerodinamica a autoturismului.
 
ASR
Sistemul de reglarea a fortei de tractiune – reduce momentul de rotatie al motorului in cazul in care, la demaraj, rotile tind sa patineze, asigurand astfel o aderenta mai buna pe drumurile cu aderenta scazuta, nisip, zapada sau gheata. Daca o roata incepe sa patineze, calculatorul motorului reduce sistematic cantitatea de combustibil injectat, lucru prin care puterea motorului, si cu aceasta, forta de tractiune care trebuie transmisa, se reduce.
 
CAN-Bus
CAN-Busul este un sistem de transmitere a datelor format dintr-o retea de legatura intre calculatoarele autovehiculului, comunicarea realizandu-se prin doua fire. Avantajul acestui sistem este numarul redus de cabluri din autovehicul.
 
Capacitatea cilindrica
Capacitatea cilindrica reprezinta suma volumelor dislocate de pistoanele motorului prin miscarea din punctul mort inferior pana in punctul mort superior. Capacitatea cilindrica a motorului cuprinde capacitatile cilindrice ale tuturor cilindrilor in functie de numarul de cilindri. Unitatea de masura a capacitatii cilindrice a unui motor este centimetri cubi.

Climatizare automata
Reprezinta denumirea generica a instalatiei de climatizare automata, comandata electronic, care genereaza si mentine temperatura dorita in habitaclu. In acest scop sunt modificate in mod automat, temperatura, cantitatea si distributia aerului evacuat. Instalatia include in calcul si intensitatea radiatiei solare, reglarea manuala a parametrilor devenind astfel inutila.
 
Coeficientul aerodinamic
Cx – acest coeficient descrie aerodinamicitatea autoturismului, valoarea de 0,3 fiind considerata buna.
 
Computer de bord
Computerul de bord este un sistem electronic care calculeaza si afiseaza parametri de functionare utili conducatorului auto. Printre informatiile afisate de acesta se numara: temperatura exterioara, consumul instantaneu (in l/100 km), consumul mediu (in l/100 km), viteza medie de deplasare, distanta parcursa in kilometri si durata deplasarii.

Cruise Control
Unitate pentru reglarea vitezei – creeaza posibilitatea mentinerii in mod automat a vitezei dorite de conducatorul auto, incepand de la viteza de 30 km/h, fara ca acesta sa actioneze pedala de acceleratie. Viteza poate fi setata cu ajutorul comenzilor sistemului. Daca viteza de rulare reala este mai mica decat valoarea vitezei memorate de catre conducatorul auto, calculatorul motorului va accelera vehiculul pentru a atinge viteza dorita.

Cutia de viteze automata
Este un sistem care permite cuplarea automata a treptelor de viteza in functie de: pozitia pedalei de acceleratie, viteza autovehiculului etc.
 
Diferentialul
Diferentialul este parte componenta a cutiei de viteze si a transmisiei functia acestuia fiind distribuirea momentului de rotatie al motorului catre rotile motoare ale autoturismului. In viraje, rotile au turatii diferite: roata din exteriorul virajului parcurge o distanta mai mare si se invarte cu o turatie mai mare decat roata din interiorul virajului.
 
EBV/EBD
Distributia electronica a fortei de franare  a autoturismele cu tractiune fata, partea din fata este mai grea decat partea din spate, astfel incat in cazul actionarii franelor, centrul de greutate al autoturismului se deplaseaza spre fata, aderenta rotilor spate scazand simtitor. Prin distributia fortei de franare, franarea automobilului se realizeaza mai eficient.
 
ESP
Electronic Stability Program - Program electronic de stabilitate - imbunatateste, prin actiuni bine calculate asupra sistemului de franare si asupra unitatii de control a motorului, impiedicand pierderea aderentei.
 
Farurile Bi-Xenon
In cazul farurilor Bi-Xenon, sistemul Xenon este utilizat atat pentru luminile de intalnire cat si pentru cele de drum. Schimbarea intre faza scurta si faza lunga se realizeaza in 12 milisecunde prin deplasarea unei diafrageme, actionata electromagnetic, in interiorul farului.
 
Filtrul de praf si polen
Reduce cu ajutorul carbunelui activ incorporat mirosurile si substantele nocive, care pot patrunde prin galerii in interiorul autoturismului. Pe suprafata carbunelui activ se modifica chimic sau se precipita substantele nocive. De exemplu ozonul (nociv) se transforma astfel in mare parte in oxigen.
 
Frane cu discuri ventilate
Discurile dirijeaza caldura degajata in timpul procesului de franare contribuind astfel la cresterea performantei franarii.
 
Franele cu disc
Fata de frana cu tambur, frana cu disc are avantajul dimensiunii reduse, al formei compacte, al greutatii reduse si al eficientei ridicate.
Temperatura unei frane cu disc poate sa atinga pana la 500 grade Celsius, acesta fiind motivul pentru care discurile franelor fata sunt ventilate prin interior.
 
Functia Memory
Functia Memory pentru scaunul soferului – ofera posibilitatea de a memora pozitiile individuale ale scaunului si ale oglinzlori. Sistemul dispune de trei memorii. In cazul schimbarii conducatorului auto scaunul si oglinda pot fi aduse automat in pozitia memorata.
 
Functia Follow Me Home
Lumina de intalnire va ramane aprinsa pentru scurt timp dupa parasirea automobilului iluminand astfel accesul spre locuinta.
 
GPS
Sistem de pozitionare globala - acesta determina cu ajutorul semnalelor satelitilor pozitia autoturismului, informatiile fiind prelucrate pentru indicarea rutei de deplasare.
 
HBA Hydraulic Breake Assist
Asistent hidraulic la franare - amplifica eficienta franei la apasarea brusca a pedalei de frana.
 
HHC
Asistent la urcarea in rampa - la urcarea in rampa asigura ca masina sa nu plece in spate necontrolat eliminand astfel necesitatea utilizarii franei de mana.
 
HDC
Hill Descent Control
Asistent la coborarea pantelor cu grad mare de inclinare
 
Iluminare pentru manerele portierelor
Manerele portierelor din spatiul interior sunt dotate cu mici lampi amplasate in carcasa manerului. Astfel, reperarea manerelor este mult mai simpla.
 
Imobilizatorul electronic
Imobilizatorul electronic impiedica punerea in functiune a autovehiculului de catre persoane neautorizate. In cazul cuplarii contactului are loc o verificare a informatiilor intre cheie si unitatea de comanda. In cazul in care se utilizeaza o cheie necorespunzatoare, lampa de control incepe sa clipeasca. In aceasta situatie autoturismul nu poate fi pus in miscare.
 
Inchiderea centralizata
Inchiderea centralizata reprezinta o caracteristica esentiala de confort si siguranta. Aceasta asigura inchiderea si deschiderea portierelor, eventual a portbagajului si al capacului rezervorului de combustibil.

Instalatia de climatizare

Instalatia de climatizare este compusa din sistemul de racire, incalzire, regulatorul pentru umiditate si unitatea de ventilatie. Pe langa temperatura, aceasta instalatie regleaza si circulatia aerului, umiditatea si puritatea acestuia.

 
Isofix
Organizatia ISO (Organizatia Internationala pentru Standardizare) a creat un dispozitiv universal de prindere al scaunelor pentru copii. Numele acestui dispozitiv este “Isofix”. Acest sistem, realizat conform unor norme bine stabilite, face posibila manevrarea si fixarea facila a scaunelor pentru copii si diminuarea riscului de ranire a copiiilor in caz de accident.
 
Jumbobox

Jumbobox - cotiera fata cu compartiment pentru depozitare, climatizat
 
MPI = Multipoint-Injection
Injectia multipunct este un sistem de alimentare cu combustibil, fiind compusa din cate un injector pentru fiecare cilindru in parte. Prin acest sistem se creeaza posibilitatea controlarii mai riguroase a cantitatii de benzina injectata, iar prin optimizarea procesului de ardere se poate obtine un consum mai scazut de carburant.

MSR
Reglarea momentului de rotatie al motorului - acesta functie este integrata in sistemul Traction Control (TCS). Daca pe o suprafata carosabila cu polei sau gheata se decelereaza brusc sau se trece intr-o treapta de viteza inferioara, are loc o alunecare a rotilor motoare. MSR-ul inregistreaza acest lucru cu ajutorul senzorilor sistemului antiblocare si stabilizeaza, printr-o ridicare dirijata a turatiei motorului, starea autovehiculului.
 
Proiectoare de ceata cu functie cornering
Acest sistem aprinde automat farul de ceata de pe partea stanga sau de pe cea dreapta, in functie de directia de virare, iluminand drumul.
 
Rezistenta la rulare
Rezistenta la rulare reprezinta forta pe care o intampina anvelopele la contactul cu calea de rulare. Aceasta este influentata de diferiti factori: tipul anvelopei, latimea anvelopei, forma profilului anvelopei, compozitia materialului suprafetei de rulare a anvelopei, incarcarea autoturismului si presiunea aerului din pneuri.
 
Senzori de parcare
Senzorii de parcare sprijina conducatorul in momentul parcarii prin semnale de avertizare acustice si vizuale. Cu cat distanta dintre obstacol si automobil este mai mica, cu atat creste frecventa semnalului de avertizare.
 
Senzorul de ploaie

Stergatorul de parbriz cu senzor de ploaie isi adapteaza frecventa in mod automat, in functie de densitatea picaturilor de ploaie cazute pe o suprafata definita. Sensibilitatea senzorului poate fi reglata manual.
 
Servodirectia
Servodirectia reprezinta un sprijin eficient in scopul facilitarii procesului de directionare a autovehiculului. In cazul in care motorul nu este in functiune, servodirectia nu functioneaza, dar automobilul poate fi directionat. Pentru aceast fapt insa este necesara o forta de mobilizare mult mai mare.


Sistem de injectie
Instalatia de injectie realizeaza introducerea carburantul in camera de ardere si asigura dozarea corecta a acestuia pentru procesul de ardere.


Tiptronic
Este denumirea generica a cutiei de viteze automate, care ofera posibilitatea alegerii treptelor de viteza secvential.
 
TPM Tyre Pressure Monitoring System
Monitorizarea presiunii in pneuri - sistemul monitorizeaza presiunea aerului in fiecare anvelopa printr-o analiza a turatiei unei roti fata de celelalte anvelope pe baza datelor furnizate de senzorii sistemului ABS. Daca turatia unei roti se reduce cu peste 30% fata de turatia celorlalte roti, pe panoul de bord se aprinde o lampa de avertizare.
 
Trapa
Imbunatateste climatul spatiului interior al autoturismului prin cresterea raportului de aer si lumina. In cazul glisarii trapei, se deschide simultan si diafragma glisanta, care protejeaza habitaclul de radiatiile solare prea puternice.
 
Turbosuflanta
Serveste in general pentru a creste densitatea aerului necesar pentru ardere in galeria de admisie. Prin supraalimentare creste puterea motorului si momentul de rotatie, fara a fi nevoie de marirea turatiei sau a capacitatii cilindrice.
 
Volanul multifunctional
Volanul multifunctional creeaza posibilitatea accesului la comenzile diferitelor instrumente direct de pe volan (de ex. radio sau tempomat).
 
Zincarea caroseriei
Zincarea protejeaza durabil caroseria impotriva perforari prin coroziunei. Pentru procesul de zincare este utilizata cel mai frecvent zincarea galvanica: un bazin metalic formeaza electrodul pozitiv, piesa prelucrata fiind electrodul negativ. Intre acestea se afla un fluid imbogatit cu ioni de zinc, bun conducator de curent electric. Zincul se depune pe elementele caroseriei in prezenta curentului electric si formeaza astfel un strat de protectie durabil impotriva ruginei.

Dealeri

Gaseste dealerul cel mai apropiat:

AutoItalia Assistance

Asistenta Rutiera in Europa. Gratuit pentru vehiculele achizitionate incepand cu data de 1.05.2012. Oferta speciala pentru vehiculele achizitionate inainte de 1.05.2012.

Alatura-te comunitatii pasionatilor de intretinerea Fiatului lor.


Vino pe Facebook la Fiat Service Romania pentru concursuri, promotii si noutati.
E nevoie doar de un Like aici.